Tilaus- ja sopimusehdot
Yleistä
- Käyttäjä hyväksyy nämä ehdot käyttämällä verkkopalvelua.
Osapuolet
- DeliPlate on Myynti-/tilauskanava / Verkkopalvelu / Palvelu / Ylläpitäjä / Palveluntarjoaja, joka tuottaa palveluita Tuottajille
- Tuottaja on Myyjä, tuotteita ja / tai palveluita valmistava / tuottava, myyvä ja mahdollisesti lähettävä / toimittava osapuoli
- Asiakas on henkilö tai yritys, joka ostaa tuotteita tai palveluita Palvelusta.
Palvelun Tilaus- ja sopimusehtoja sovelletaan silloin, jos Tuottaja- tai tuotekohtaisesti ei ole muuta ilmoitettu esim. toimitusten suhteen.
Tuottaja vastaa tilausten toimittamisesta, jos ei käytetä Palveluntarjoajan tuottamia logistiikkapalveluita.
Kaupankäynti on aina Tuottajan ja asiakkaan välinen asia.
Henkilötiedot
Henkilötietojen käsittely on kuvattu erillisessä Tietosuojaselosteessa.
Käyttöehdot
Käyttäessään Palvelua Käyttäjä hyväksyy Käyttöehdot.
Palvelussa asiointi
Asiakas voi olla yksityishenkilö tai yritys. Asiakas sitoutuu antamaan riittävät itseään koskevat tiedot ja vastaa tietojen oikeellisuudesta sekä tietojen luovutusoikeudesta. Yritysasiakkaisiin ei sovelleta Kuluttajansuojalainsäädäntöä.
Tilaaminen tapahtuu Palvelun ohjaamalla tavalla ja sitova tilaus syntyy, kun Asiakas on lähettänyt tilauksen. Tilausvahvistus toimitetaan vain Asiakkaan antamaan sähköpostiosoitteeseen ja Asiakkaan tulee tarkistaa tilausvahvistus heti, että tilausvahvistuksen tiedot ovat oikein.
Asiakas suorittaa tilauksen maksun jollakin Palvelussa tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Tuotteiden / Palveluiden hinnoittelu ja verokannat
Palvelussa voidaan myydä eri arvonlisäverokannoilla olevia tuotteita ja palveluita. Yritysasiakkaille näytetään verottomat hinnat ja kuluttaja-asiakkaille verolliset. ALV-erittely on nähtävillä maksutapahtuman yhteydessä.
Tukku-/yritysasiakas voi ostaa tukkuhinnoiteltuja tuotteita tai palveluita. Tukkuhinnan saamisen edellytyksenä voi olla tietty minimimäärä ko. tuotetta.
Tuotteille / tilauksille voidaan myös asettaa ilmaisen toimitus esim. tietyn hintarajan ylittäville tilauksille. Ilmaisen toimituksen raja, kuten kaikki muutkin tuotetiedot ja toimitusasetukset ovat Tuottajien / Myyjien asettamia ja vastuulla.
Palvelu tai Tuottaja voi luoda tuotteille tarjoushintoja haluamalleen ajanjaksolle. Lisäksi Kauppa tai Tuottaja voi mahdollistaa myös alennuskoodien käytön ja luovuttaa koodeja haluamallaan tavalla Asiakkailleen esim. rajoitetun määrän.
Mikäli Palvelussa on ollut selvä hintavirhe ja Asiakas on ostanut tuotteen / palvelun virheellisellä hinnalla, on Tuottajalla / Myyjällä oikeus veloittaa todellisen hinnan ja maksetun hinnan erotus Asiakkaalta. Virheen tulee olla mittakaavaltaan sellainen, että Asiakkaan on voitu olettaa tiedostavan, että kyseessä ei ole normaali hintataso. Näistä poikkeuksena voi olla esim. Palvelun tai Tuottaja asettama kampanja tai muu vastaava erikoishinnoittelu, jolloin poikkeavasta hinnoittelusta mainitaan Palvelussa erikseen.
Vastaavasti mikäli Asiakkaalta on veloitettu selkeästi ylisuuri hinta tilatusta tuotteesta / palvelusta esim. hinnoitteluvirheen tai järjestelmävirheen vuoksi, on Tuottaja / Myyjä velvollinen hyvittämään Asiakkaalle veloitetun hinnan ja todellisen hinnan välisen eron.
Tuotteiden saatavuus
Tuotteesta / palvelusta riippuen tuotetta / palvelua voi olla saatavilla vain rajoitettuina aikoina tai ennakkoon tilattavana, eli vain tilauksesta valmistettavana / toimitettavana.
Tilaus-toimitusrytmi voi vaihdella tuotteittain, esim. kuinka monta päivää ennen toimitusta tuote tai palvelu on tilattava. Lisäksi voi olla tuotekohtaisesti sallittuja toimituspäiviä, toimitusaikavalintoja ja -rajoituksia, jolloin Asiakas voi valita toimituspäivän ja toimitusaikaikkunan annetuista vaihtoehdoista.
Toimitukset
- Toimitusalue on enintään Suomi.
- Kukin Tuottaja / Myyjä vastaa siitä mille alueille tuotteita toimittaa ja voi käyttää toimittamiseen haluamaansa ratkaisua.
- Toimitusalue ja toimitustapa voi vaihdella tuotteittain / palveluittain. Esim. lämpötilasäätelyä vaativia elintarvikkeita toimitetaan vain tietyille alueille ja toimitusosoitteen on sijaittava tällaisella alueella.
- Toimitusalueet voi olla rajattu postinumerokohtaisesti.
- Tuottajakohtaisesti voidaan sallia myös nouto Tuottajalta tai muusta käytettävästä noutopisteestä.
- Tilaus voi jakaantua useampaan toimitukseen, jos tuotteet toimitetaan eri varastoista. Toimituskulut näkyvät aina Palvelun ostoskorissa ja kassalla.
- Mikäli toimitukselle on mahdollistettu toimitusaikatoiveen antaminen, se on toive, jonka mukaan toimitus pyritään tekemään. Toimitusta ei luvata juuri siihen ajankohtaan, jonka Asiakas on palvelussa tilaukselle antanut. Toimittaja on yhteydessä Asiakkaaseen, mikäli toimitusaika tulee merkittävästi poikkeamaan Asiakkaan pyytämästä toimitusajasta. Toimitukseen voivat vaikuttaa myös mm. liikenne, mahdolliset ruuhkat ja sääolosuhteet.
- Mikäli toimitus tapahtuu suoraan Asiakkaalle toimitettuna, on Asiakas velvollinen vastaanottamaan toimituksen sovittuna ajankohtana. Mikäli toimitusta ei voida suorittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. virheellinen osoite, puutteellinen yhteystieto, Asiakas tai hänen valtuuttamansa osapuoli ei ole paikalla sovittuna aikana, tai toimitusta ei voida luovuttaa sovittuun paikkaan) Asiakas on vastuussa mahdollisen uuden toimituksen lisäkustannuksista. Mikäli toimitusta ei voida suorittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä ja tästä syystä esim. tuotteet pilaantuvat, toimitus katsotaan suoritetuksi, eikä Asiakkaalle suoriteta hyvitystä tilauksesta.
- Toimitukseen kuuluu vain tuotteiden toimittaminen toimitusosoitteeseen, eikä esim. tuotteiden siirtäminen sisätiloihin, varastoon, tms. Toimitusmaksu sisältää toimituksen toimittamisen yhteen paikkaan.
- Mikäli toimitus viivästyy muusta kuin Asiakkaasta johtuvasta syystä, toimittaja pyrkii olemaan yhteydessä Asiakkaaseen toimitusajasta sopimiseksi.
- Mikäli toimitus vaurioituu käyttökelvottomaksi esim. kuljetuksen aikana, Myyjä / Palvelu hyvittää tilauksen Asiakkaalle ja veloittaa korvauksen vahingon aiheuttaneelta osapuolelta.
- Toimittajan vastuu tuotteiden ja palveluiden toimittamisesta päättyy toimitukseen. Lämpötilasäätelyä vaativien tuotteiden osalta Asiakas on vastuussa tuotteiden säilytyksestä toimituksen luovutushetkestä alkaen.
Reklamaatiot
Asiakkaan tulee tarkastaa toimitetut tuotteet toimituksen yhteydessä ja mahdollisissa reklamaatiotilanteissa oltava yhteydessä Tuottajaan / Myyjään 1 vrk sisällä toimituksesta. Ilman tätä ilmoitusta vastuu sellaisista virheistä, jotka olisivat olleet jo toimitushetkellä havaittavissa, jää Asiakkaalle.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään aina ratkaisemaan neuvotteluilla osapuolten kesken.
Tilauksen peruminen tai muuttaminen sekä takuu- ja palautusoikeus
Ellei tuote-/tuottajakohtaisesti ole muuta määritelty, käytetään näitä Palvelun takuu- ja palautuskäytäntöjä.
Etämyynnissä noudatetaan kuluttaja-asiakkaiden osalta kuluttajansuojalain mukaista 14 pv perumisoikeutta. Näissä tapauksissa Asiakkaan tulee olla yhteydessä Tuottajaan / Myyjään.
Tilauksen peruutus-/palautusoikeutta ei kuitenkaan ole näissä tapauksissa:
- Tuote tai palvelu on valmistettu / muunneltu tai valmistus aloitettu Asiakkaan tilauksen mukaan tai Asiakkaan tarpeita vastaavaksi
- Helposti pilaantuvat elintarvikkeet tai muut tuotteet
- Lyhyen säilyvyysajan elintarvikkeet tai muut tuotteet
- Lämpötilasäätelyä vaativat elintarvikkeet tai muut tuotteet
- Kyseessä on tuote, joka on voinut toimittamisen jälkeen erottamattomasti sekoittua muun tuotteen kanssa (esim. saman tuotteen aiempi toimituserä tms.)
- Tuote jonka sinetöinti tai pakkaus on avattu (esim. hygieniatuotteet, ääni- tai kuvatallenne, tietokoneohjelma, lehti tai muu julkaisu, tms.)
- Digitaalinen sisältö, jonka toimittamien sähköisesti on aloitettu
- Palvelu on toimitettu, tai sen toimitus on aloitettu
Tuotteen palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista vastaa Asiakas. Palautustapauksissa maksun palautus tehdään lähtökohtaisesti tilauksessa käytetylle maksutavalle, kun tuote on palautunut Tuottajan / Myyjän määrittämään osoitteeseen.
Mikäli tilaus sisältää maksuttoman toimituksen esim. tietyn hintarajan ylittyessä, mutta Asiakas palauttaa osan tilauksesta siten, että maksuttoman toimituksen edellytys poistuu, tämä huomioidaan palautuksen hyvityksessä siten, että toimituskulu vähennetään hyvityksestä.
Vastuunrajoitus
Palveluntarjoaja ei vastaa välittömistä tai välillisistä vahingoista, jotka aiheutuvat Asiakkaalle Palvelun käytöstä tai siitä, että Palvelu ei ole käytettävissä.
Palveluntarjoaja ei ole vastuussa sellaisesta virheestä, joka johtuu tämän, alihankkijan tai muiden Palvelussa käytettyjen osapuolten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta asiasta (ylivoimainen este / force majeure).
Muutokset
Palveluntarjoaja voi muuttaa Palvelua ja näitä ehtoja tarpeen mukaan. Ajantasaiset Tilaus- ja toimitusehdot löytyvät deliplate.fi -sivustolta.